Moja Wspólnota, moje miejsce.

Moja Wspólnota, moje miejsce.

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału  programie, w którym uczniowie i uczennice realizują projekty poświęcone lokalnym wspólnotom. Inspiracją do poszczególnych zadań ujętych w programie są  filmy z pakietu Shortcut – pracę z nimi ułatwią specjalnie dobrane scenariusze zajęć, a także model edukacji włączającej autorstwa Mai Branki i Dominiki Cieślikowskiej. Składają się na niego lekcje dotyczące tematów i filmów z pakietu Shortcut oraz zadania społeczno-filmowe do wykonania w terenie.

Pakiet filmowy Shortcut dostępny jest dla zarejstrowanych użytkowników i użytkowniczek - więcej szczegółów TUTAJ ( patrz: "Załóż konto"). 

Relacje dodajemy samodzielnie na stronie programu. Wszystkie sprawozdania widoczne są na interaktywnej mapie. Zachęcamy do zapoznania się z krótkim poradnikiem, w jaki sposób umieszcza się relacje na stronie programowej

W grupie ekspertów i ekspertek, która przygotowała zadania projektowe znajdziecie: 

Agnieszkę Kokowską (autorka zdjęć filmowych), Małgorzatę Leszko (aktywistka miejska), dr Justynnę Hannę Budzik (filmoznawczyni z Uniwersytetu Śląskiego), Jerzego Zawadzkiego (montażysta) - to osoby, które przygotowały materiały video i pojawiły się w nich 

Annę Równy (metodyczka, ekspertka ds. edukacji filmowej), Teresę Czepiec (reżyserka filmowa), Karolinę Giedrys-Majkut, dr. Roberta Pruszczyńskiego (opieka projektowa, współautorstwo materiałów z ramienie Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej). 

Oprawę graficzną przygotował Michał Dąbrowski. 

Zakres tematyczny:

1. społeczność: lekcja z filmem "Superjednostka" + zadanie w terenie 

 Pierwsze spotkanie z projektem filmowym dotyczy samej tematyki "społeczności". Zależy nam, abyście lepiej poznali swoją najbliższą okolicę, a narzędzia filmowe tylko pomogą wam ją lepiej pojąć. Zaczynamy od wyzwania, które  polega na stworzeniu mapy sąsiedztwa Główna część zadania opiera się na  zrealizowaniu mastershota. Mastershot to jedno długie ujęcie (bez cięć montażowych!), po który sięgają najwybitniejsi twórcy filmowi. 

Wszystkie szczegóły znajdziecie tutaj, klikając w poniższe zdjęcie. 

2. widoczność: lekcja z filmem "Rafa" + zadanie w terenie  

Wyobraź sobie, że z Ziemi znikają nagle wszyscy ludzie, a do miejscowości, w której mieszkasz, przylatuje ekipa kosmitów antropologów. Czego dowiedzieliby się o Twojej społeczności na podstawie tego, jak wygląda przestrzeń publiczna? Co i kogo w tej przestrzeni widać? Kto ją aktywnie współtworzy, kto jest w niej odzwierciedlony? Zapraszamy Was do tropienia śladów zostawionych w Waszej okolicy i kolejnych eksperymentów filmowych. 

Wszystkie szczegóły znajdziecie tutaj, klikając w poniższe zdjęcie

3. włączenie: lekcja z filmem "Tragiczna historia z happy endem" + zadanie w terenie 

Tym razem bierzemy na warsztat „Włączanie”, drugie z kluczowych pojęć dla naszego projektu. Wprowadzamy postać, postać zanurzoną w miejskiej lub najbliższej przestrzeni, tej poza domem. Zastanawiamy się nad przestrzenią wspólną, w której różnie ludzie mogą wchodzić ze sobą w kontakt i czuć się bezpiecznie.

Wszystkie szczegóły znajdziecie tutaj, klikając w poniższe zdjęcie.

4. wzmocnienie: lekcja z filmem "Słucham" + zadanie w terenie 

Czym jest zatem wzmacnianie i jaką rolę pełni wywiad? Mamy na myśli podwyższenia poczucia wpływu grup mniejszościowych, co w efekcie przełoży się na wyrównywanie szans.Proponujemy obejrzenie filmu „Słucham”, niezwykłego dokumentu-rekonstrukcji rozmów przeprowadzonych przez operatorów telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Zadanie będzie polegało na przeprowadzeniu wywiadu z sąsiadem, a jeśli nie będzie to możliwe – osobami z bliskiej rodziny.

5. współpraca: lekcja z filmem "Chór" + zadanie w terenie 

Nicią przewodnią naszych rozważań staną się współpraca oraz montaż, a ostateczną formą - porteret społeczności. Współpraca to fundament, na którym wiele można wiele zbudować. To trudna sztuka. Czasami nie prosimy o pomoc lub wsparcie, po prostu wolimy zrobić “po swojemu”. Film “Chór” pokazuje metaforycznie i dosłownie dwie wizje współpracy. Pierwsza koncepcja opiera się na zadbaniu o potrzeby wszystkich, druga - autorytarnie narzuconym zasadom. 

Wszystkie szczegóły znajdziecie tutaj, klikając w poniższe zdjęcie.