Wybierz jakis temat
Szkolny chór jako metafora społeczeństwa i pretekst do rozmowy o tym, jak kształtować dobre relacje międzyludzkie. Nowa uczennica Zsófi staje się ofiarą niesprawiedliwego traktowania. Wraz z przyjaciółką Lizą podejmie walkę o swoje prawa. Nagrodzony Oscarem film Kristófa Deáka może stanowić inspirację podczas zajęć dotyczących empatycznego przywództwa i budowania grup, w których jest miejsce dla każdego.
Filmowa panorama społeczna współczesnej Lizbony, która nie ma nic wspólnego z pocztówkowym szczęściem. Historia zamkniętego w sobie Rafy, który staje wobec dorosłych wyzwań, uświadomi widzom, że nawet w zamożnej Europie tzw. start życiowy może być bardzo trudny. Film uzupełniają materiały edukacyjne poświęcone prawom dzieci i młodzieży, rozwijające empatię i uważność na innych.
Telefon zaufania dla dzieci i nastolatków to instytucja, o której ciągle wiemy zbyt mało. Duński dokument inscenizowany Słucham przybliży nam problemy dzwoniących młodych ludzi i pracę konsultantów, którzy udzielają im wsparcia. Seans uzupełnią dwie inne opowieści o współczesnej kondycji dzieci i młodzieży: Strach – mały łowca oraz Byłem zwycięzcą. Te wyjątkowe historie to doskonały pretekst do zadania pytań o to, czy wiemy, gdzie szukać wsparcia i jak rozmawiać z innymi, by pomóc.
„Była sobie mała dziewczynka, której serce biło szybciej niż innym ludziom…” – tak rozpoczyna się portugalski film animowany o odmienności i potrzebie akceptacji. Będzie on nie tylko estetyczną ucztą, ale także okazją do przeprowadzenia z uczniami twórczych ćwiczeń kształtujących postawę tolerancji i otwartości wobec tego, co różne i nieznane.
Bohaterowie filmów zaproponowanych w temacie Nowe media, stare problemy zmagają się z różnymi dylematami i wyzwaniami, łączy ich jednak przywiązanie do telefonów komórkowych. Co nie znaczy, że korzystają z nich w podobny sposób. Proponujemy dwie wyjątkowe filmowe opowieści, które pozwolą nam przyjrzeć się roli mediów cyfrowych w życiu młodych Europejczyków. Pakiet materiałów pomocniczych umożliwi przeprowadzenie zajęć wzmacniających kompetencje krytycznego myślenia.
Czy można zaprojektować wspólnotę? Co nas łączy, a co dzieli we wspólnotach, do których należymy? Co wiemy o swoich sąsiadach – tych najbliższych i tych z pozostałych europejskich krajów? Film Teresy Czepiec o katowickiej „maszynie do mieszkania” pozwoli nam zastanowić się nad tym, jak i obok kogo mieszkamy we współczesnej Europie. Będzie też krótkim wprowadzeniem do fascynującej historii modernizmu, którego wpływy odnaleźć można niemal w każdym zakątku naszego kontynentu.
W obawie przed wojnami gangów rodzina czarnoskórego Corneliusa Walkera przenosi się z Londynu do cichej dzielnicy w Essex, która okazuje się enklawą dyskryminacji i przemocy. Postawiony wobec perspektywy życia w roli ofiary Cornelius robi wszystko, by dopasować się do otoczenia, dlatego przystaje do grupy agresywnych rasistów. Obsypana nagrodami poruszająca opowieść o cenie, jaką jesteśmy gotowi zapłacić za poczucie bezpieczeństwa, to doskonały wstęp do zajęć antydyskryminacyjnych. UWAGA: film dla widzów w wieku co najmniej 15 lat.
Bohaterowie filmu, Adnan i jego ojciec Sayid, to uchodźcy z Syrii, którzy rozpoczynają nowe życie w Danii. Napięć i konfliktów nie brakuje, choć osoby z ich otoczenia dokładają wszelkich starań, by dobrze się czuli w nowym miejscu. Kameralna opowieść poświęcona konfrontacji postaw i poszukiwaniu drogi do porozumienia, która pozwoli w empatyczny sposób nawiązać do debat z pierwszych stron gazet i przeprowadzić zajęcia dotyczące różnorodności i równości.
Wyjątkowa filmowa historia Pawła Ziemilskiego wprowadzi nas w świat mieszkańców jednej z dzielnic Dublina znanych z zamiłowania do dzikich koni. Jej bohaterem jest 14-letni Dylan, który za pieniądze otrzymane od swojej zmarłej mamy kupuje sobie nieoswojonego kucyka. Przyglądając się tej niezwykłej relacji, zastanowimy się nad więzią człowieka z naturą, potrzebami i prawami zwierząt oraz obowiązkami, które niesie ze sobą podporządkowywanie sobie przyrody.
Poruszający film Juanity Wilson, inspirowany książką Swietłany Aleksijewicz Krzyk Czarnobyla, przedstawia losy rodziny Nikołaja Fomicza Kaługina po eksplozji w elektrowni atomowej w 1986 r. Wypadki sprzed lat przedstawione przez pryzmat osobistego dramatu świadków tamtych wydarzeń będą inspiracją do zajęć poświęconych konfrontacji człowieka z technologią i poszukiwaniu równowagi między prawami jednostki a potrzebami rozwoju społeczeństwa.