Styczniowe relacje

Styczniowe relacje

Dziękujemy za wszystkie styczniowe (a także kilka zaległych grudniowych relacji). W minionym miesiącu trudno było wskazać, które filmy szczególnie przypadły Wam do gustu, pojawiło się spore zróżnicowanie!

Pierwsza nagroda trafia do  Szkoły Podstawowej numer 1 imienia Marii Konopnickiej w Słupnie. Aneta Popławska, realizująca program Shortcut, napisała o naszych materiałach edukacyjnych: „Z każdego scenariusza można wiele elementów wykorzystać, dostosowując je do celów swojej lekcji.”

„Superjednostka” był dla punktem wyjścia do rozważań na temat uważności, dostrzegania innych ludzi wokół siebie, jak sugerował scenariusz. Uczniowie z zainteresowaniem go obejrzeli, trochę ze zdziwieniem, zaglądając do świata bohaterów, który jest im obcy. Początkowo bohaterowie wydawali się trochę śmieszni, trochę nieprawdziwi, ale z czasem zaczęli budzić sympatię.

Drugim punktem był analiza samego budynku i wrażeń, jakie wywołało wejście do środka za kamerą. To świat już bardziej znany, wokół siebie też mamy stare blokowiska oraz nowe bloki, w których właśnie ludzie mają zaspokojone podstawowe potrzeby, ale czy czują się szczęścili i co powoduje, że w pewnych miejscach czujemy lub nie czujemy się dobrze, szczęśliwi.

Uczennice miały za zadanie sfotografować miejsca, które są im bliskie.

Wszystkie zdjęcia możecie obejrzeć tutaj

W tym miesiącu wyróżniamy również Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach, gdzie „Tragiczna historia z happy endem” stała się punktem wyjścia do dyskusji o odmienności i potrzebie akceptacji. Obraz też sprowokował do spontanicznych opinii na temat estetyki filmu, która zdecydowanie odbiegał od animacji Walta Disneya. Uczniowie zauważyli, że nie łatwo zmienić estetyczne upodobania od dzieciństwa kreowane przez media. Podobnie bywa z uprzedzeniami do osób pod pewnymi względami odmiennymi od większości społeczeństwa. W obu przypadkach czas i obecność pozytywnie modyfikują naszą wrażliwość, gdyż reagowanie na odmienność jest dynamiczne. Doceniamy krytyczne podejście do sztuki filmowej!

Renata Brzezińska-Wróblewska, które realizuje program Shortcut w szkole opisała swoje doświadczenia z naszymi materiałami edukacyjnymi:

Zamieszczone materiały chętnie wykorzystuję, gdyż są zajmujące dla uczestników. Ostatnio naszym zadaniem stało się stworzenie scenorysów do odczytanej dwukrotnie historii, która jednocześnie była scenariuszem filmu krótkometrażowego pod wspomnianym tytułem. Dodatkowo mieliśmy wymyślić jak zakończy się historia głównej bohaterki. Rozrysowanie komiksów ze wskazówkami niezbędnymi do realizacji filmu nie było banalnym zadaniem. Jak sobie z nim poradziliśmy możecie zobaczyć na zdjęciu. Wykazaliśmy się też wyjątkowym wyczuciem artystycznym, gdyż większość uczestników zaproponowała zakończenie zbieżne ze scenariuszem filmowym.

Dziękujemy za opinię!

Kolejna nagroda wędruje do Zamościa. Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu sięgnął po film, który polecaliśmy Waszej uwadze – „Jestem zwycięzcą”. Szwedzki dokument jest ważnym dziełem w pracy z młodzieżą z kilku powodów. Po pierwsze, porusza kwestie istotne dla uczniów – wielu młodych ludzi gra w gry komputerowe (a także gry na PlayStation, Nintendo, itp.). Młodzież znaczną część czasu spędza przed ekranami telefonów, laptopów, komputerów, stąd też należy uczniów uczulać na zagrożenia jakie wiążą się z używaniem tych urządzeń. Uzależnienia od gier to współczesny problem to wielu osób palący problem. Po drugie, film jest zrealizowany w sposób interesujący dla nastoletniego odbiorcy: konwencja gry, w której zamiast realnych postaci występują ich avatary, przykuwa uwagę. Programem Shortcut opiekuje się Agnieszka Matwiejczuk.

Ostatnie wyróżnienie przyznajemy Zespołowi Szkół nr 1 we Władysławowie za zmierzenie się z filmem „Miejscy kowboje”. Projekcja nastąpiła po kilku słowach wprowadzenia na temat specyfiki środowiska przedstawionego w dokumencie. Przed obejrzeniem filmu młodzież otrzymała polecenie, aby zwrócić uwagę na więź głównego bohatera i jego konia. Już po zakończonym seansie uczniowie opowiedzieli o swoich odczuciach na temat obejrzanego materiału. Dla niektórych było to trudne zadanie. Mówili, że film był dziwny czy bez sensu. Większość odpowiadała, że nie podobał się główny bohater bo był "chamski" i "niemiły" dla swojego konia, ze nie dbał o niego.

Rozumienie filmu pogłębiło omawianie kadrów, na których było widać Shelly prowadzoną przez Dylana, zaraz po jej schwytaniu, Shelly kąpiącą się w rzece, Shelly na tle muru, konie biegające i tulące się do siebie. Po omówieniu kadrów uczniowie zostali podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymała tekst zgodnie z zaleceniami scenariusza: wywiad z dyrektorem schroniska na Paluchu, karta praw zwierząt oraz tekst o terrariach. Uczniowie mieli opracować kodeks zachowań wobec zwierząt.

Wszystkim nagrodzonym gratulujemy i wysyłamy nagrody pocztą!