Początek roku za nami
Początek roku za nami
Początek roku za nami. W wielu szkołach upłynął pod znakiem poszukiwań nowych narzędzi i metod. Ogromnie nas cieszy, że program „Shortcut – małe historie, wielkie sprawy” znalazł się wśród tych z rozwiązań, po które zdecydowali się Państwo sięgnąć. W programie mamy już 50 szkół, a nasze filmy we wrześniu odtworzone zostały ponad 100 razy. Te statystyki dobrze wróżą naszej współpracy, podobnie jak relacje, które otrzymaliśmy. Oto wybrane przez nas opowieści. Ich autorki otrzymują od nas nagrody książkowo-filmowe, które prześlemy pocztą. Zachęcamy do przesyłania kolejnych wiadomości z terenu - chętnie usłyszymy o każdym filmowym działaniu w oparciu o program „Shortcut” i poznamy Państwa opinie o filmach i materiałach z naszego pakietu.
W trakcie wrześniowych zajęć z pakietem Shortcut uczniowie i uczennice ze Szkoły Podstawowej w Bargłowie Kościelnym oglądali film „Chór”, a na jego podstawie dyskutowali o swojej sytuacji w szkole i problemach, jakie ich dotykają. Postawa chórzystów wzbudziła w widzach duże uznanie i podziw, nie obyło się bez oklasków i głośnych wyrazów uznania.
Opiekunka zespołu, pani Bogusława Grudzińska napisała nam: Film „Chór” jest doskonały ze względu na aktualne problemy, z którymi – niestety - zmagają się niektórzy uczniowie w znacznej części szkół w Polsce. Często nauczyciele, w pogoni za sukcesem, pomijają uczniów, którzy według nich są słabsi i nie przyniosą im spodziewanego sukcesu, którym mogliby się pochwalić w środowisku szkolnym lub przed dyrektorem swojej szkoły. Film poleciłabym do emisji, np. na posiedzeniu rady pedagogicznej. Film można wyświetlić w klasach starszych, np. ku pokrzepieniu serc tym uczniom, którzy spotykają się z podobnym problemem.
Pani Joanna Klimczak z Technikum nr 4 w Bytomiu zaprosiła swoich podopiecznych i podopieczne na seans filmu Teresy Czepiec „Superjednostka”. Zanim jednak uczniowie i uczennice zapoznali się z filmem mieli za zadanie narysować swoją wizję "maszyny do mieszkania" (na zdjęciu - jedna z prac). Stworzyli inspirujące prace, które następnie opisali swoim kolegom i koleżankom. Po tym kreatywnym wstępnie uczniowie zapoznali się z zasadami modernizmu Le Corbusiera, a następnie z samym filmem. Jak sprawdził się w kontekście edukacyjnym?
Joanna Klimczak: Uczniowie chętnie dyskutowali o różnicach w kontaktach między ludźmi i ich habitatach. Film „Superjednostka” (…) jest ciekawym pretekstem do rozmowy nie tylko na te tematy, ale również na temat przyszłości architektury i urbanistyki miast przyszłości.
Pani Anna Walaszek z IV Liceum Ogólnokształcące w Lublinie sięgnęła po „Chór”, który – choć widzami byli uczniowie i uczennice z klasy 1. LO – doskonale sprawdził się także w tej grupie wiekowej: Początkowo obawiałam się, że moi uczniowie uznają, że skoro bohaterki mają po 10 lat, to film jest nie dla nich. Nieprawda, film przyjęli bardzo dobrze, chętnie o nim dyskutowali, uznając problem poruszony w filmie za uniwersalny bez względu na wiek. Sytuacja przedstawiona w filmie okazała się bliska młodym ludziom. Często spotykają się z taką manipulacją, jaką stosowała nauczycielka - szantaż emocjonalny, pozorne chwalenie, odwoływanie się do emocji, granie na emocjach, wzbudzanie poczucia winy. Natomiast zachowanie Lizy, a przede wszystkim dzieci z chóru ich zaskoczyło. Był to dla mnie idealny punkt wyjścia do rozmowy o tym, że nie należy zamykać się ze swoim problemem, jak ważne jest sprzyjające środowisko i że czasami warto zaryzykować czy zrezygnować z nagrody na rzecz obrony ważnych wartości. Film ładnie wprowadza do rozmowy o liderze włączającym.
Udaną lekcję z filmem „Chór” przeprowadziły także pani Elżbieta Bartoszek ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. J. Wyplera w Rudzie Śląskiej. Film oceniono jako dzieło wieloaspektowe, stwarzające wiele możliwości interpretacji i form pracy. W dyskusji przewijały się takie wątki, jak zmiana, różnorodne akcje społeczne, prawa i autonomia dziecka. , autonomii dziecka. Co ciekawe i w Rudzie Śląskiej i w Zespole Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim – gdzie także omawiano film Kristofa Deaka - nie zabrakło odniesień do współczesnych młodzieżowych liderów i liderek zmiany, min. Grety Thunberg. Pani Joanna Dębowska – Kępczyk: Na lekcji rozmawialiśmy na temat siły przyjaźni, a także siły dzieci, które mogą zmieniać świat wokół siebie (uczniowie przywołali Gretę Thunberg i jej działania) Zwróciliśmy również uwagę na baśniowość świata przedstawionego w filmie (szukając elementów baśniowych w innych tekstach kultury - okazało się , że niektórzy znają "Labirynt Fauna"), sposób budowania napięcia w poszczególnych scenach i ścieżkę dźwiękową dzieła.
Za wszystkie przesłane relacje dziękujemy i już teraz zapraszamy do nadsyłania kolejnych opowieści!