Listopadowe relacje
Listopadowe relacje
Dziękujemy za listopadowe relacje, cieszymy się, że w Państwa działaniach pojawiają się nowe filmy: „Byłem zwycięzcą", „Tragiczna historia z happy endem”, "Strach – mały łowca". Cieszymy się, że filmy pojawiają się w różnych kontekstach – godzin wychowawczych i lekcji przedmiotowych, wywołując żywe reakcje i dyskusje.
W listopadzie zdecydowaliśmy się wyróżnić dwie relacje.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach sięgnął po „Słucham”, film, który często pojawia się w comiesięcznych działaniach. Klasa została podzielona na grupy, a zadanie zespołów polegało na znalezieniu odpowiedzi na jedno pytanie na bazie fragmentów wywiadu udzielonego przez Lucynę Kicińską, koordynatorkę telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzonego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Następnie na forum lider zespołu głośno odczytywał pytanie oraz odpowiedź. Pracowano nad zagadnieniami:
1. Z jakimi problemami najczęściej dzwonią dzieci i młodzież?
2. Dlaczego młodzi ludzie wolą rozmowę z nieznajomymi niż z bliskimi sobie ludźmi? Co konsultanci chcieliby doradzić rodzicom i opiekunom młodych ludzi?
3. W jaki sposób reagują konsultanci w sytuacji, gdy rozmówcy robią sobie żarty?
Renata Brzezińska-Wróblewska wysoko oceniła film z punktu widzenia pedagogicznego: "Seans wzbudził duże zainteresowanie zebranych i stał się punktem wyjścia do rozmowy na temat problemów dzieci i młodzieży oraz samotności młodych. Wysoko oceniam materiały umieszczone na platformie CEO i chętnie z nich korzystam, bo ułatwiają mi przygotowanie do zajęć."
Szkoła Podstawowa w Bargłowie Kościelnym postawiła na „Strach - małego łowcę”, jeden z bardziej wymagających filmów w naszym zestawie.
Do pracy z filmem "Strach - mały łowca" zainspirował Bogusławę Grudzińską uczeń z klasy piątej, Łukasz, który kolejny raz zapobiegł przemocy na korytarzu szkolnym. Łukasz w czasie lekcji spontanicznie powiedział: "Proszę pani, uważam, że agresja zaczyna się w domu. Najpierw trzeba porozmawiać z rodzicami tych, którzy dokuczają". Uczniowie włączyli się w dyskusję, zaczęli mówić opowiadać o swoich kłopotach. Rozmowa stała się przyczynkiem do poświęcenia lekcji filmowi „Strach – mały łowca”. Klasa obejrzała go w milczeniu, a potem rozmawiano o tym, jak sobie radzić z przemocą zarówno w rodzinie jak też w szkole. Do filmu młodzież miała wiele pytań, np. "Co stało się w domu?", "Dlaczego matka nawet nie próbuje okazać miłości chłopu?" czy opinia jednej z uczennic: "Nawet taki piękny pies na łańcuchu...." Kolejne zajęcia dotyczyły gatunków filmowych oraz scenariusza, a klasie pojawiła się konkluzja, że w scenariuszu nie powinniśmy używać wielu słów.
Chcemy podziękować Elżbiecie Bartoszek z Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Wyplera w Rudzie Śląskiej. Doceniamy krytyczne uwagi oraz opinie na temat naszych propozycji!